by-cube6726DE18-128E-43E4-B447-D06D47091442icon-password-hideicon-password-showicon-soc-twitterCAD844F2-320D-45C6-B175-AF8D01DF9766icon-soc-whatsapp112CBFE3-B5AA-4B81-8862-89F6C0D8AA7D

Skaitmeninis etiketas: 66 proc. Lietuvos jaunuolių internete elgiasi visaip kitaip nei realybėje

Skaitmeninis etiketas: 66 proc. Lietuvos jaunuolių internete elgiasi visaip kitaip nei realybėje

Šiandien bendravimas internete yra kiekvieno mūsų kasdienybė, o 9-12 klasėje besimokantys paaugliai jau gimė su telefonu rankose. Kompanijos „Samsung“ atliktas tyrimas parodė, kad 66 proc. 14-18 m. jaunuolių internete elgiasi visaip kitaip nei realybėje. Tačiau pasak technologijų ir švietimo ekspertų, etiketo taisyklės bendraujant virtualiai ir realiai neturėtų skirtis. 

„Samsung“ skaitmeninių įgūdžių lavinimo programos „Skaitmeninis moksleivio IQ“ vadovė Eglė Tamelytė sako, kad tyrimas, kurio metu buvo apklausiami 14-18 m. jaunuoliai, atskleidė vertingos informacijos apie moksleivių elgesį internete. 

„Atlikus tyrimą pamatėme, kad Lietuvos moksleiviai yra pakankamai sąmoningi ir atsakingi, kuomet kalbame apie elgesį internete. Vis tik kur tobulėti ir šviesti jaunimą dar tikrai yra. Pavyzdžiui, 7-ni iš 10-ies jaunuolių internete elgiasi visaip kitaip nei realybėje, o 58 proc. prie kompiuterio ekrano jaučiasi drąsesni ir tam tikrus dalykus jiems yra lengviau parašyti, nei pasakyti į akis. Internetas yra vieša erdvė, todėl svarbu, kad ta drąsa būtų nukreipiama geriems tikslams, tad kiekvienas turėtų atkreipti dėmesį į tai, kaip elgiasi virtualiame pasaulyje“, – sako E. Tamelytė.

Tyrimo duomenimis 68 proc. jaunuolių sako, kad bendraudami internete jie gali ilgiau pagalvoti prieš atsakydami, o pusė apklaustųjų teigia, kad emodžiai, nuotraukos ir vaizdo filmukai jiems leidžia geriau išreikšti emocijas, tai ką nori pasakyti. Beveik 40 proc. respondentų internete bendrauti yra lengviau, nes jie tai gali daryti anonimiškai. Tačiau net 11 proc. į tai žiūri, kaip į galimybę savęs nevaržyti ir nepaisyti mandagaus bendravimo taisyklių.

Pasak Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto profesoriaus ir Lietuvos nacionalinės „Unesco“ komisijos naro Rimvydo Laužiko, bendraujant skaitmeninėje erdvėje nereikėtų į nepažįstamus žmones kreiptis tu, kalbėti tarsi iš aukšto, vartoti keiksmažodžius, užgaulioti kitus žmones ar kalbėti ne į temą.

„Labai senas ir tvarkingas principas skelbia: „Nedaryk kitam to, ko pats nenorėtum sulaukti iš kitų.“ Jis galioja tiek materialioje, tiek virtualioje realybėje. Pagalvokite, kaip tai, ką norite padaryti ar parašyti internete, atrodytų perkėlus į materialią realybę. Ir jei tai čia atrodys kaip visiška nesąmonė, ar verta tą daryti virtualioje realybėje?“, – mąstyti moksleivius kviečia naujame projekte su jaunuoliais sukaupta patirtimi pasidalinęs R. Laužikas.

Interneto etiketas apima visas bendravimo skaitmeninėje erdvėje sferas – nuo pokalbių su draugais, šeimos nariais, mokytojais ar kolegomis iki internetinių pažinčių. Kai kone visas gyvenimas vyksta skaitmeninėje erdvėje, svarbiausias skaitmeninių piliečių gyvenimo taisykles turėtų žinoti kiekvienas.

„Šiais laikais vos keliais klavišų paspaudimais galime užsisakyti prekes, išsiųsti elektroninį laišką potencialiam darbdaviui ar užmegzti naujus ryšius. Vis dėlto, turime atsiminti, kad už ekrano yra gyvas žmogus, kuriam mūsų susirašinėjimo maniera pasako tiek pat daug, kiek ir bendravimas akis į akį. Tai mus ir paskatino vyresniųjų klasių moksleivius pakviesti dalyvauti kūrybiniame konkurse, kurio tikslas yra pristatyti pirmąsias Lietuvos moksleivių interneto etiketo taisykles“, – pasakoja E. Tamelytė.

Skaitmeninių įgūdžių lavinimo programos kūrėjai interneto etiketo taisykles ragina kurti, atsižvelgiant į keturias temas: elgesys virtualioje erdvėje, duomenų apsauga ir privatumas internete, autorių teisių apsauga bei kritinis mąstymas ir komunikacija internete.

„Ką reikia daryti norint dalyvauti šiame konkurse? Suburti 4-5 moksleivių bei 1 mokytojo komandą ir iki gruodžio pabaigos siųsti mums savo sukurtas skaitmeninio etiketo taisykles. Konkurso darbai gali būti rengiami ir pateikti rašytiniu tekstu, infografiku, nuotraukomis, animacija, garso ar vaizdo įrašais“, – sako E. Tamelytė.

Visos dalyvių komandos kovos dėl galimybės laimėti vertingus „Samsung“ prizus. Pirmosios vietos nugalėtojai bus apdovanoti išmaniaisiais telefonais, o komandą lydintis mokytojas – planšetiniu kompiuteriu, išmaniais prizais bus apdovanoti ir antrosios vietos nugalėtojai, o dar penkios komandos gaus specialius simbolinius prizus.